Identyfikacja problemu
Jednym z zadań wychowawców, tj. nauczycieli, rodziców, opiekunów jest rozwijanie pozytywnej postawy społecznej dzieci. Społeczne przystosowanie uczniów stanowi podstawę powodzenia w nauce w przezwyciężaniu trudności, rozwoju, zdolności, zainteresowań, także poczucia własnej wartości. Jednakże - mimo starań całego systemu oświaty, obok przeważającej grupy uczniów postępujących zgodnie z oczekiwaniami społecznymi - istnieje pewien procent dzieci wymagających szczególnego podejścia ze strony nauczycieli. Dzieci te są w większości nieszczęśliwe i niezadowolone z siebie, choć czasami ukrywają się pod maską. Niewystarczające działania kompensacyjne podejmowane przez szkołę powodują iż dzieci szukają zrozumienia poza domem i szkołą wskazując przejawy demoralizacji lub wchodzą na drogę przestępstwa. W środowisku naszej szkoły dominują osoby bezrobotne, z wykształceniem podstawowym i często z problemami alkoholowymi. Coraz częściej zdarzają się przypadki rozwodów i separacji.
Geneza i dynamika zjawiska
Nauczyciele zaobserwowali zwiększoną pobudliwość pewnych uczniów. Uczniowie bierni podczas zajęć lub nadmiernie pobudzeni, utrudniony kontakt z nimi podczas lekcji. Często po lekcjach widywani byli w towarzystwie starszych kolegów, także absolwentów naszej szkoły. Przed lekcjami również spotykali się w grupkach poza terenem szkoły, tłumaczą się iż, idą razem do szkoły. Chłopcami zostały przeprowadzone wnikliwe rozmowy przez wychowawców dyrekcję i pedagoga szkolnego. Ich odpowiedzią było jednak milczenie. Wyczuwalny był jednak strach przed mówieniem na ten temat. Z wywiadu przeprowadzonego z rodzicami tych chłopców wynika, iż mają pewne podejrzenia, a nawet informacje o osobach, które posiadają środki odurzające. Matki obydwu chłopców obiecywały w pomoc w rozwiązaniu problemu.
(...)
Janusz Górski Szkoła Podstawowa im. K. Makuszyńskiego w Wiechlicach |